Monday, September 26, 2011

نژاد پرستی ایرانی


در محفل دوستان نشسته بودیم که دوستی شروع کرد به فحاشی به اعراب.بهش گفتم این یعنی نژادپرستی. یهو عصبانی شد و شروع
 کرد به مرور تاریخ ایران. گفتم عزیز من توهین به هر قوم و ملتی یعنی نژادپرستی. بیشتر عصبانی شد .
نژادپرستی مختص به نازیهای آلمانی یا سفید پوستهای ک ک ک ایالت آلابامای آمریکا نیست.
شاخ و دم هم نداره.توهین به ملتها یا مسخره کردنشون برای ما کاملا عادیه.
درسته که نژادپرستی ایرانی در سطح عملی خفیفه و قتل یا آزار جسمی رو شامل نمیشه ولی در سطح گفتاری اصلا کم نمیاره. تمام جوکهای ما مخصوص ترکها اعراب و لرهاست. 
زمانیکه در ایران بودم در دوره دبستان در شهر فرهنگی شیراز یه دوست سیاهپوست آمریکایی داشتم. ناظم و مدیر مدرسه از کتک زدنش لذت خاصی میبردن و این پسر بیچاره رو که فارسی زیادی هم بلد نبود رو هر روز میزدن. هر از گاهی هم که مهمون ما میشد هم تمام بچه های محل جمع میشدن و داد میزدن سیا بمبولی سیا بمبولی. البته اکثر مردم خیلی دوستش داشتن و از دلش در میاوردن.
اگر نوار یک مکالمه معمولی راجع به اعراب رو برای ما پخش کنن کاملا برامون عادی خواهد بود در حالیکه اگر اون رو مثلا به نروژی ترجمه کنن و برای یک نروژی پخش کنن جا میخوره و دلزده میشه.
من منکر نقش ویرانگر اعراب در تاریخ ایران نیستم. اگر از یک گرجستانی هم در باره ایران بپرسید بشما خواهد گفت که چگونه صفویان کشورشون را تصرف و غارت کردند و حتی زنان و دخترانشون رو برای فروش به ایران بردند و حتی اینکه از پسربچه هاشون هم نگذشتن. آیا یک گرجستانی باید بگه که ایرانیها همه بد هستن ؟ و 
هر بار که کلمه ایران یا ایرانی رو شنید انواع و اقسام فحش رو همراهش کنه؟
یا مگر نه اینکه پادشاهان ایرانی دوبار به هند حمله کردن و غارتشون کردن؟

البته نژادپرستی ایرانی نکته جالبی هم داره و اون اینکه ما برخی نژادها برتر از خودمون میدونیم. و مثلا اروپاییها یا آمریکاییها خیلی کارشون درسته یه ژاپنیها باهوشترین  آدمای دنیا هستن و از این حرفها ....
در حال حاضر نوع جدیدی از نژادپرستی ایرانی در حال گسترش هست که بیشتر جنبه مذهبی یا بهتر بگم ضد مذهبی داره. شبکه های لس آنجلسی از مروجان این پدیده هستن که البته باعث بالا رفتن درآمد شون هم هست.
 اینها میرند سر اصل مطلب و فحاشیشون رو متمرکز دین اسلام و پیغمبر و امامان میکنن.من شخصا به هیچ دین خاصی اعتقاد ندارم و از هیچ کدوم هم دفاع نمیکنم ولی این عمل رو هم توهین به معتقادان به اسلام میدونم. توهین به ملیت یا اعتقاد افراد هم نژادپرستی بحساب میاد. من شخصا بحثهای اعتقادی زیادی داشتم وکم نبودن کسایی که من از اسلام خارجشون کرده باشم ولی این کار رو بدون توهین و خیلی دوستانه انجام دادم. 
توهین به اعتقادات مردم نه تنها اعتقادشون رو سست نمیکنه بلکه اعتقادشون رو راسختر میکنه.
این قضیه بظاهر معمولی باعث شده که خیلی از هموطنان ترکمون خواهان استقلال و جدایی از ایران بشن.نکته ای که میتونه اتحاد ملی رو زمین بزنه و پست سرش کردها اعراب و بلوچها باشن و از اون ایران عظیم زمان هخامنشی که مرتب بهش میبالیم فقط چندتا شهر تهران و شیراز و اصفهان باقی بمونه!

بهرحال حساسیتهای منطقه کم نیست و نمیشه توقع داشت که یهو عاشق چشم ابروی اعراب بشیم ولی همینکه در گفتار روزمره به اونها فحاشی نکنیم و در جوکهامون ترکها رو اینقدر مسخره نکنیم شروع خوبیه برای پیشرت فرهنگی.

No comments:

Post a Comment